Gepubliceerd op: 30-10-2023Nieuw

21 november - NIO drempelonderzoek klas 6

22 november - NIO drempelonderzoek klas 6

25 november - Herfstbazaar

Zwem- en Waterpolo scholentoernooi:

Zondag 5 november doet onze school mee aan het Zwem en Waterpolo Scholentoernooi.

Met vier teams sterk gaan leerlingen uit klas 4 t/m 6 door spel en competitie-element spelenderwijs kennis te maken met de verschillende takken van de vereniging WZ&PC.

Het toernooi zal bestaan uit twee onderdelen, het ene onderdeel is wedstrijdzwemmen en het andere onderdeel is waterpolo. Deze twee onderdelen zullen op dezelfde dag worden gehouden.

Watersport is een positieve manier om sterk en gezond te worden èn te blijven, doorzettingsvermogen te kweken, maar ook om sociale vaardigheden en betrokkenheid te ontwikkelen.

We hebben er veel zin in en gaan er een gezellige dag van maken!
Voor vragen? mr@waterlandschool.nl

Jenny en Meester Rick

Het feest van Sint Maarten op de Waterlandschool

Het feest waarin we het licht dat we in de winter niet buiten ons, maar in onszelf moeten vinden.

Op vrijdag 10 november vieren we het jaarfeest Sint Maarten op school.

Op het vaste ritme van de natuur gaan we met de jaarfeesten het hele jaar rond – van Michaël aan het begin van het schooljaar tot het bruisende midzomerfeest van Sint Jan aan het einde daarvan. Zo bewegen we mee op de adem van de natuur, elk jaarfeest is daarbij als een parel aan het snoer. In de donkere tijden keren we vanaf Sint Maarten steeds dieper naar binnen. Net zoals de natuur naar binnen trekt, trekt ook de mens weer naar binnen. We gaan weer naar de stilte toe. Toch ook is er tegelijkertijd een opgaande lijn; van binnen worden wij steeds lichter. Dit is het antwoord op de afstervende natuurkrachten, wij ontsteken het licht in onszelf. De lichtfeesten in de komende periode helpen ons daarbij. Het eerste lichtfeest Sint Maarten is het eerste feest van de mantelheiligen (Sint Maarten, Sint Nicolaas, Driekoningen en Maria). Totdat met kerstmis ons innerlijk licht geboren wordt. Daarna keren we weer steeds meer naar buiten. Tijdens de jaarfeesten zoeken we dus de verbinding met het ritme van de natuur en de seizoenen. Ze geven ritme aan het schooljaar en zijn goed voor de samenhang op school. Onze jaarfeesten zijn vooral vanuit de christelijke tradities ontstaan. De multiculturele samenleving vraagt ook om andere feesten. Onze vrijeschool is een onderdeel van de grote Waldorf-beweging over de hele wereld. Ook al die andere vrijescholen of Waldorfscholen vieren het jaarritme, met hun eigen feesten. Denk aan Joodse feesten, Hindoe feesten, Boeddhistische feesten, Islamitische feesten, Keltische feesten, enz. Als ik in Dornach ben en samenkom met vele Waldorf-leraren van over de hele wereld, dan is dit voelbaar. Samen, met elkaar, met alle scholen zijn we een wereldbeweging met alle ingrediënten voor het wereldse hierin. En dit gevoel dragen we over op de kinderen binnen onze eigen school.

De hele dag op school staat goed in de vorm. We willen het als school echt samen met de kinderen vieren. In de ochtend om half 9 beginnen we buiten. Sint Maarten rijdt met zijn paard het schoolplein op, de juffen/meesters staan met hun kinderen klaar rondom een open gedeelte van het plein (basketbalveld). Ouders die bij het begin willen zijn, staan achter de klassen , het is belangrijk – de school is immers begonnen – dat de klassen samen en alleen met hun meester of juf daar staan. Na het Sint Maarten-spel gaan de klassen weer één voor één naar binnen, zoals we dit altijd doen. Eenmaal in school zijn er dit jaar geen ouders meer bij, ook niet bij de jongste kleuters. Het is goed voor de oudste kleuters om een jongste kleuter bij de hand te kunnen nemen en te begeleiden. De kinderen zijn om 14.00 uur uit.

Muzikanten:

Beste allemaal,

Onze muzikanten kunnen wat muzikale collega’s gebruiken!

Mocht je kunnen trommelen, fluiten, met een plectrum overweg, weten welke toetsen er aangeslagen mogen worden of heb je een heel ander instrument…. en mocht je het leuk vinden om bij deze groep aan te sluiten om mee te spelen op jaarfeesten, een bazaar of andere gelegenheid, dan horen we het graag!

Je mag je opgeven bij Femke, dan zorg ik dat je in de communicatie komt!

Het is allemaal vrijblijvend, leuk en fijn als je aansluit maar kan je een keer niet, uiteraard geen probleem!

Met muzikale groetjes,

Femke

Schoolkalender, heb je deze niet ontvangen?

Loop even bij Karen of Miranda naar binnen

dan krijg je er alsnog één.