Taal begint met een
boeiend verhaal

Op de Waterlandschool hanteren we een digitaal leerlingvolgsysteem. Dit is een door de overheid erkende manier, waarbij de leerkracht via vragenlijsten bijhoudt hoe elk kind zich op alle gebied ontwikkelt. Wij letten met name op een evenwichtige groei van het denken, voelen en willen.

Bij de oudste kleuters wordt alleen in het voorjaar een schoolrijpheids-onderzoek afgenomen. Er wordt gekeken of het kind ‘leer-rijp’ is. Het gaat dan om basisvaardigheden die nodig zijn om te kunnen leren in klas 1. Met name voor kinderen die in de zomer 6 jaar worden kan deze toets helpen bij de beslissing of het verstandig is om nog een jaar extra te kleuteren.

Vanaf klas 1 worden er ook toetsen afgenomen. Zo kunnen wij signaleren of we de leerling op het juiste niveau de lesstof aanbieden. Zo nodig stelt de leerkracht met de intern begeleider een handelingsplan op. Er is altijd overleg met de ouders hierover.

Gedurende de hele schoolperiode neemt de klassenleerkracht (door onderwijsinspectie genormeerde) toetsen af over taal en rekenen. De resultaten verwerken wij in het leerlingvolgsysteem. Zo ontstaat een totaalbeeld van een kind gedurende de gehele basisschool. Ook is het een prima hulpmiddel bij een goed onderbouwde keuze voor het voortgezet onderwijs.